cyberbezpieczeństwoKompetencje cyfrowemłodzież

Warsztaty design thinking z udziałem młodzieży

Młodzież uzależniona od mediów to temat przewodni warsztatów design thinking zorganizowanych w dniu 8.05.2019r. , przy współpracy Departamentu Cyfryzacji Urzędu Marszalkowskiego Województwa Łódzkiego oraz Fundacji Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii z Poznania. Loty na marsa, farma “poza siecią”, staż w Google, czy wolontariat akcyjny to wyniki prototypowania rozwiązań. Uczestnikami warsztatów byli nauczyciele, uczniowie, rodzice, pracownicy uczelni wyższych, pracownicy Departamentu Cyfryzacji oraz specjalista od cyberprzestępczości z Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi. Uczestnicy wraz z trenerami szukali rozwiązania na dotarcie do młodzieży z przekazem przeciwdziałającym zachowaniom ryzykownym i uzależnieniom świata wirtualnego. Cały dzień pracy uwieńczony zostały niekonwencjonalnymi, odważnymi i niezwykle kreatywnymi pomysłami.

Polskie badania pokazują postępujący problem uwikłania dzieci i młodzieży w szkodliwe zachowania związane z internetem, mediami społecznościowymi, smartfonami.

Nawet dzieci z domów, gdzie obowiązują określone zasady poruszania się w przestrzeni wirtualnej mogą mieć poważne problemy – np. napotykając na pornografię, treści przemocowe, czy stając się zaocznie ofiarami
cyberprześladowań.
Jednocześnie brakuje skutecznych narzędzi docierania do młodych z przekazem, iż nie wystarczy technicznie opanować posługiwania się nowymi technologiami, lecz trzeba od samego początku kształtować zdrowe nawyki
korzystania z nich oraz ochrony swoich danych i wizerunku w sieci.

Badania pokazują jednoznacznie:

  • im więcej świata wirtualnego, tym więcej nastrojów depresyjnych,
    poczucia samotności, prób samobójczych
  • niektóre z błędów popełnianych z świecie wirtualnym są nie do
    naprawienia (co raz zostanie upublicznione w internecie, nigdy z niego
    nie znika).
  • nowe technologie mają silny potencjał uzależniający, na wzór
    narkotyków.
previous arrownext arrow
Slider
Please follow and like us: