Menu Zamknij

 

 

Kolejne pokolenia dzieci wkraczają w świat z ekranem w ręku i poprzez niego budują relacje społeczne, które kiedyś były budowane „na żywo” podczas zabaw „na podwórku”. Choć media społecznościowe łączą ludzi na całym świecie, to nastolatki spotykają się w sieci z różnorodnymi postawami, wartościami, zachowaniami, często bardzo negatywnymi. Relacje poprzez komunikatory są uboższe i  niosą dużo większe zagrożenia nieporozumień, co dla wrażliwych emocjonalnie dzieci – jest tym większym problemem. Jednostki nie działające w naturalnej grupie rówieśniczej, osamotnione – mogą mieć dużo więcej problemów z emocjami, z samoakceptacją a także z poszanowaniem innych. Wskazują na to doświadczenia z telefonów zaufania, pod które zgłaszały się dzieci i młodzież w pandemii. Zestresowani lockdownem, zamknięci, odcięci od rówieśników i „normalnego życia” zgłaszali liczne problemy, a czasami zwyczajnie potrzebowali rozmowy. Szczególnie dziś – gdy młodzież spędza tyle czasu „z ekranami” zamiast „na żywo”, z rówieśnikami – kluczowe jest podjęcie działań uświadamiających.

Głównym celem projektu #SZANUJENIEHEJTUJE jest zwrócenie uwagi młodzieży, wychowawców oraz rodziców i opiekunów dzieci z terenu województwa łódzkiego na rosnący problem XXI wieku, jakim jest hejt w sieci. A także przekazanie wiedzy jak temu zjawisku przeciwdziałać.

Grupą docelową projektu #SZANUJENIEHEJTUJE są:

  • młodzież – uczniowie w wieku powyżej 15 lat
  • nauczyciele, pedagodzy.

Kampania jest realizowana na terenie województwa łódzkiego od 2022 roku. Głównie poprzez warsztaty terenowe oraz konferencje), bowiem to kontakt na żywo jest najbardziej skuteczny wychowawczo. #SZANUJENIEHEJTUJE można znaleźć również w Internecie (kanały Wydziału Społeczeństwa Informacyjnego UMWŁ), TVP3 oraz w wagonach ŁKA. Niebawem kampania w dzienniku elektronicznym Librus. W roku 2024 zaplanowaliśmy 11 warsztatów terenowych oraz 3 konferencje edukacyjne.

Na potrzeby projektu powstał scenariusz spektaklu teatru improwizowanego, podczas którego uczniowie są włączani do udziału i mają bezpośredni wpływ na przebieg fabuły. W 2023 stworzono specjalną serię animacji, która trafia skuteczniej do dzieci i młodzieży.

Do tej pory odbyła się konferencja inaugurująca kampanię  #SZANUJENIEHEJTUJE, jak również przeprowadziliśmy 16 warsztatów terenowych, m.in. w: Łęczycy, Wieruszowie, Widawie, Opocznie, Bednarach, Tomaszowie Mazowieckim, Boczkach Chełmońskich, Łowiczu, Pabianicach, Sieradzu, Skierniewicach oraz Szadku, Łasku i Łodzi.

Improwizowany spektakl, realizowany przez łódzki teatr „TEATR KOMEDII IMPRO”, opiera się na improwizacji tzn. że żaden z aktorów przed wyjściem na scenę nie wie jaką rolę za chwilę zagra, ponieważ o tym decyduje publiczność. Improwizatorzy proszą o sugestie dotyczące miejsca akcji i ról, w jakie będą się wcielać, i na tej podstawie na bieżąco tworzą spektakl. Dzięki temu zabiegowi spektakl jest interaktywny i otwarty na komunikację między aktorami a widzami. Spektakl ma na celu przeciwdziałać zjawisku jakim jest hejt, a także uwrażliwiać młodzież na ten rosnący problem.

Po każdym przedstawieniu następuje omówienie zjawiska jakim jest Hejt z psychologiem.